domingo, 28 de maio de 2023

VA-Those Shocking Shaking Days (Indonesia 1970-1979 Hard Psych Prog Funk Rock)


VENENO RARÍSSIMO DESNUDANDO O ROCK INDONÉSIO DOS ANOS 70!!
POSTAGEM ATÉ O MOMENTO INÉDITA EM BLOGS!!

A CENA MUSICAL PROGRESSIVA NA INDONESIA DOS ANOS 70 ERA AMPLAMENTE UNDERGROUND, COMO RESULTADO DA CENSURA RÍGIDA IMPOSTA PELO DITADOR SUHARTO!! CERTAMENTE ESSE PAÍS É MAIS CONHECIDO PELO CAFÉ QUE EXPORTA DO QUE PELA SUA MÚSICA, MAS ESSA SITUAÇÃO FOI REMEDIADA PELOS BOOTLEGS DE BANDAS JUVENIS QUE PONTILHAVAM A PAISAGEM PSICODÉLICA DA INDONESIA NAQUELE PERÍODO!! E AQUI TEMOS VERDADEIRAMENTE O SUPRA SUMO DO BOM ROCK PRODUZIDO POR LÁ NAQUELES DIAS CHOCANTES E CALADOS PELA DITADURA SUHARTO!! 

UMA SELEÇÃO FANTÁSTICA DE BANDAS QUE MOSTRA A AMPLITUDE E A PROFUNDIDADE DA CENA MUSICAL DOS ANOS 70 DA INDONÉSIA!! AQUI TEMOS ROCK AND ROLL COM GUITARRAS FUZZ IMPLACÁVEIS, LETRAS POLITICAMENTE CARREGADAS, RITMOS FORTES E MÚSICA DE REBELDIA PURA!! EXPLORA O QUE SERIA DE FATO UMA VEIA RICA DESSAS JÓIAS RARAS!! COMO O PRÓPRIO TÍTULO DA COLETÂNEA SUGERE: RARAS CANÇÕES PESADAS, PSICODÉLICAS, DO ROCK PROGRESIVO E DO FUNK!! ESTAMOS DIANTE DE UMA HISTÓRICA E IMPORTANTE COMPILAÇÃO APRESENTANDO BANDAS MUITO BOAS (NÃO ESQUEÇAM QUE FALAMOS DA INDONÉSIA) E ALGUMAS MÚSICAS MARAVILHOSAS QUE BEBEM MUITO DA FONTE OCIDENTAL DO ROCK!! UM VENENO INDONÉSIO BEM INTERESSANTE COM UMA SELEÇÃO MUITO BEM ELABORADA MESMO!! 

UMA HONRA AO MÉRITO MERECE AQUI!! A MAIORIA DESSA MÚSICAS TERIA PERMANECIDO INÉDITAS SE NÃO FOSSE PELO ESFORÇO COLETIVO DO PRODUTOR DE HIP HOP DE TORONTO E DO SUDESTE ASIÁTICO DOS ANOS 60-70, O ESPECIALISTA NESSA ÁREA, JASON "MOSS" CONN, ALÉM DO PRODUTOR E COLECIONADOR DE DISCOS EGON ALAPATT, BEM COMO DA LENDA DO ROCK INDONESIO, BENNY SOEBARDJA!! APLAUSOS PARA ESSES CARAS QUE DESENTERRARAM AQUILO QUE HAVIAM ESCONDIDO E ENTERRADO NOS PORÕES DA DITADURA INDONÉSIA!! VALE UM TÉKINHO DESSE VENENO!!

ABAIXO UMA ÓTIMA HISTÓRIA PARA SER LIDA E COMPREENDER MELHOR DO QUE ESTAMOS FALANDO NESSA POSTAGEM!!

A cena do rock indonésio floresceu não apenas nos anos 70, em particular na capital do país, Jacarta, não apenas por meio de vendas de discos, mas também por apresentações ao vivo e colaborações entre grupos, mas também, principalmente, durante esse período, a música indonésia documentou a massiva cultura e mudança política no que era agora o quarto país mais populoso do mundo. Dandgdut, o principal elemento da cena pop emergente, junto com as cenas de funk, jazz e rock de forte influência ocidental, foram todas moldadas por essas mudanças. Para entender por que essas mudanças podem ter ocorrido, é necessário mergulhar um pouco na história do país e fazer uma breve contextualização cultural.

Na década de 1960, enquanto o Ocidente curtia músicas como Beatles, Elvis e rock em geral, o governo esquerdista de Sukarno rejeitou esse “imperialismo ocidental”, proibindo a compra e venda de discos ocidentais e atacando fortemente os artistas indonésios. imitando o rock de estilo ocidental e, em vez disso, promovendo sua própria marca de música pop. O assédio, e até a prisão, era frequente, e vários grupos fugiram para a Europa, principalmente, talvez um tanto ironicamente, para a Holanda, o ex-mestre colonial da Indonésia. Tudo isso mudou, em 1965, com um golpe militar, liderado por Suharto, com Sukarno forçado a deixar o poder em 1967. Relações melhores e mais estreitas viram a indústria ocidental, finanças e cultura migrarem para a Indonésia e, como resultado, os brotos verdes da rocha emergente da Indonésia cena musical foram incentivados.

Durante o final dos anos 1960 e início dos anos 1970, a ascensão e popularidade do rock psicodélico, folk e, eventualmente, hard e rock progressivo na América e no Ocidente se refletiu na Indonésia, com grupos icônicos como AKA e Shark Move precisando responder à sua popularidade em turnê. Singapura, Malásia, Filipinas e Austrália. Sob o regime da “Nova Ordem” de Suharto, no entanto, como em qualquer ditadura desse tipo, todas as formas de cultura e arte, incluindo música, expressando uma visão antigovernamental ou insatisfação estavam sujeitas à censura, ou pior. As faixas desta antologia que tratam da ‘liberdade’ em seu sentido mais amplo, são cantadas em inglês, escapando assim da censura. De fato, em um extremo, por causa de seus vínculos com o OPM Papuan Freedom Movement,

A banda papua Black Brothers foi forçada a deixar o país, buscando e recebendo asilo político na Holanda. É neste contexto que muitas das canções aqui apresentadas podem ser consideradas não só musicalmente cativantes, mas também verdadeiramente rebeldes.

O mencionado gênero de música indonésia, Dangdut, é, em essência, um híbrido fascinante que incorpora e é influenciado pela música de filmes indianos de Hollywood, harmonias e melodias árabes e malaias, juntamente com guitarras de rock ocidentais. Embora essa música pop dançante tenha sido evitada e ridicularizada por muitas bandas de rock da Indonésia, algumas não tiveram escrúpulos em incluir ritmos de bateria tradicionais, cítaras e melodias folclóricas malaias em suas músicas ao lado de suas guitarras elétricas difusas. Panbers, nomes conhecidos em seu país de origem, até mesmo apoiando os Bee Gees em Jacarta em 1974, são um desses grupos e abrem esta coleção com sua contribuição Haai, a fatia de rock mais psicodélica que você poderia esperar. Na mesma linha, as qualidades de raga de Didunia Yang Lain, do Ariesta Birawa Group, sugerem um grupo bebendo de uma fonte musical distante da Indonésia.

Do lado mais rock do espectro, os sons do hard rock são fornecidos pelo Duo Kribo, considerado o supergrupo da Indonésia neste gênero, enquanto o atrevido Terenchem, conhecido por exuberantes shows envolvendo kilts, caixões e cobras, fornece Jeritan Cinta, de seu segundo álbum, apresentando uma guitarra fuzz monótona e uma interação insistente de bateria e baixo. A banda de hard rock de seis integrantes Freedom of Rhapsodia, lendas em Bandung, evoca o som de Deep Purple aqui com Freedom, uma faixa cantada em inglês que escapou da censura. Fortemente influenciado por bandas britânicas, o Golden Wing criou o que eles chamaram de 'Indo Rock Sound', uma fusão de melodias indonésias e influências do rock ocidental, apresentando o país ao mini-Moog no processo. A contribuição deles aqui tem o cheiro de Uriah Heep.

Medan, no norte de Sumatra, dificilmente pode ser visto como um viveiro de rock, no entanto, gerou pelo menos um grupo de sucesso, Rhythm Kings, que se mudou para Jacarta em 1970 para gravar seu primeiro álbum de rock, do qual The Promise foi retirado. Uma faixa dominada por teclados com um trabalho de guitarra bastante empolgante. Também proporcionando um som um tanto incomum para eles, Koes Plus, que embora reconhecido como os reis do pop com uma produção prolífica gravada, exibiu um toque mais rock com sua série de álbuns Hard Beat, de onde sua faixa Mobil Tua foi tirada. Isso é quase certo graças à influência dos três irmãos Koes do baterista Murry.

Duas faixas da compilação são fornecidas por AKA, um dos grupos de hard rock mais conhecidos da Indonésia. Do What You Like, do álbum de mesmo nome, expressa sentimentos de hedonismo e rebelião, enquanto Shake Me são nove minutos de um bom funk-rock raíz. O mais funky de todos, no entanto, é o The Rollies, outro grupo formado em Bandung, aqui interpretando Bad News, de seu álbum homônimo, com os vocais estridentes de Bangun Sugito, (Gito Rollies), e Black Brothers, com Saman Doye, um funk- versão rock de uma canção folclórica tradicional da Papua, enquanto Superkid's People é a joia no molde Stevie Wonder Superstition.

Com bandas menos conhecidas como The Brims, com seu garage-pop rock Anti Gandja, o IVO's Group, que inspirou o título da compilação com seu That Shocking Shaking Day, e o obscuro Rasela, cuja faixa Pemain Bola, com sua guitarra fuzz e padrões de baixo e bateria entrelaçados prestam homenagem ao esporte favorito (o título da música se traduz como 'jogador de futebol'), uma faixa do talvez artista mais talentoso e prolífico da Indonésia, o falecido Djauhar Zaharsjah Fachrudin "Harry" Roesli, representado aqui no The A gangue de Harry Roesli, juntamente com o Pantun Lama influenciado pelo ska, do já mencionado Murry, ilustram a profundidade e o alcance da pesquisa que foi realizada para este lançamento.

Não deveria ser nenhuma surpresa que exemplos do trabalho de Benny Soebardja, anteriormente creditado, também apareçam neste lançamento. Evil War, um fuzz rock politicamente carregado, retirado do álbum de 1973 de Ghede Chokra, Shark Moves. Formado em 1972, esse grupo o consagrou como um dos músicos de rock mais progressivo do arquipélago, embora nunca tenham feito sucesso como artistas de gravação em sua terra natal. Após o fim desta banda, Benny formou Lizard, de quem a esplêndida faixa Candle Light foi tirada, antes de formar o sucesso comercial Giant Step.
-------------------------
EXTREMELY RARE COLLECTION EXPOSING 70'S INDONESIAN ROCK!! UNTIL THE MOMENT UNPRECEDENTED IN BLOGS!!

THE PROGRESSIVE MUSIC SCENE IN INDONESIA IN THE 1970'S WAS LARGELY UNDERGROUND, AS A RESULT OF STRICT CENSORSHIP IMPOSED BY DICTATOR SUHARTO!! CERTAINLY THIS COUNTRY IS MORE KNOWN FOR THE COFFEE IT EXPORTS THAN FOR ITS MUSIC, BUT THAT SITUATION WAS REMEDIED BY THE BOOTLEGS OF RUDE BANDS THAT DOTTED THE PSYCHEDELIC LANDSCAPE OF INDONESIA AT THAT PERIOD!! AND HERE WE REALLY HAVE THE SUPRA JUICE OF THE GOOD ROCK PRODUCED OVER THERE IN THOSE SHOCKING DAYS AND QUIET BY THE SUHARTO DICTATORSHIP!! A FANTASTIC SELECTION OF BANDS SHOWING THE WIDE AND DEPTH OF INDONESIA'S 1970'S MUSIC SCENE!! HERE WE HAVE ROCK AND ROLL WITH REUTHLESS FUZZ GUITARS, POLITICALLY CHARGED LYRICS, STRONG RHYTHMS AND PURE REBELLIOUS MUSIC!! EXPLORE WHAT A RICH VEIN OF THESE RARE JEWELS WOULD REALLY BE!! AS THE COLLECTION'S TITLE SUGGESTS: RARE HEAVY, PSYCHEDELIC, PROGRESSIVE ROCK AND FUNK SONGS!!

WE ARE BEFORE A HISTORIC AND IMPORTANT COMPILATION FEATURING VERY GOOD BANDS AND SOME WONDERFUL SONGS THAT DRINK MUCH FROM THE WESTERN SOURCE OF ROCK!! A VERY INTERESTING COLLECTION WITH A VERY WELL MADE SELECTION!! AN HONOR TO THE MERIT DESERVES HERE!! MOST OF THESE SONGS WOULD HAVE REMAINED UNRELEASED IF IT HAD NOT BEEN FOR THE COLLECTIVE EFFORT OF TORONTO AND SOUTHEAST ASIA HIP HOP PRODUCER OF THE 60'S-70'S, THE EXPERT IN THE FIELD, JASON "MOSS" CONN!! IN ADDITION TO RECORD PRODUCER AND COLLECTOR EGON ALAPATT, AS WELL AS INDONESIAN ROCK LEGEND, BENNY SOEBARDJA!! APPLAUSE FOR THOSE GUYS WHO DUG UP WHAT THEY HAD HIDDEN AND BURIED IN THE BASEMENTS OF THE INDONESIAN DICTATORSHIP!!

BELOW A GREAT STORY (written by David Pratt) TO BE READ AND UNDERSTAND BETTER WHAT WE ARE TALKING ABOUT IN THIS POST!!

In the 1960s, whilst the West was enjoying the likes of the Beatles, Elvis and rock music in general, the left-leaning Sukarno government rejected this “Western imperialism”, banning the purchase and sale of Western records and coming down heavily on Indonesian artists imitating western-style rock music and instead promoting its own brand of pop music. Harassment, even imprisonment, was frequent, and several groups fled to Europe, mainly, somewhat ironically perhaps, to the Netherlands, Indonesia’s ex-colonial master. All this changed, in 1965 with a military coup, led by Suharto, with Sukarno forced from power in 1967. Improved and closer relations saw Western industry, finance and culture flock into Indonesia, and as a result, the green shoots of Indonesia’s emerging rock music scene were encouraged.

During the late 1960s and early 1970s, the rise and popularity of psychedelic, folk, and eventually hard and progressive rock in America and the West was reflected in Indonesia, with iconic groups such as AKA and Shark Move needing to respond to their popularity by touring Singapore, Malaysia, the Philippines and Australia. Under Suharto’s “New Order” regime, however, as in any such dictatorship, all forms of culture and art, including music, expressing an anti-government view or dissatisfaction was subject to censorship, or worse. The tracks appearing on this anthology that are concerned with ‘freedom’ in its broadest sense, are sung in English, thus escaping the censors. Indeed, at an extreme, because of their links with the OPM Papuan Freedom Movement,

Papuan band Black Brothers were forced to leave the country, seeking and receiving political asylum in the Netherlands. It is against this background that many of the songs presented here can be considered not only musically captivating but also truly rebellious.

The aforementioned genre of Indonesian music, Dangdut, is, in essence, a fascinating hybrid that incorporates, and is influenced by, Indian Bollywood film music, Arabic and Malay harmonies and melodies, together with Western rock guitars. Whilst this dance-friendly pop music was shunned and sneered at by many of Indonesia’s rock bands, some had no qualms in featuring traditional drum rhythms, sitars and Malay folk melodies into their music alongside their fuzzy electric guitars. Panbers, household names in their home country, even supporting The Bee Gees in Jakarta in 1974, are one such group and they open this collection with their contribution Haai, as psychedelic a slice of rock as you could hope for. In a similar vein, the raga-like qualities of Didunia Yang Lain, from the Ariesta Birawa Group, suggest a group drinking from a musical source far removed from Indonesia.

From the rockier end of the spectrum hard rock sounds are provided by Duo Kribo, regarded as Indonesia’s supergroup in this genre, whilst the raunchy Terenchem, renowned for exuberant stage shows involving kilts, coffins and snakes, provide Jeritan Cinta, from their second album, featuring droning fuzz guitar and insistent drum & bass interplay. Six-piece hard rock band Freedom of Rhapsodia, legends in Bandung, evoke the sound of Deep Purple here with Freedom, a track sung in English that escaped the censors. Heavily influenced by British bands, Golden Wing created what they termed the ‘Indo Rock Sound’, an amalgamation of Indonesian melodies and Western rock influences, introducing the country to the mini-Moog in the process. Hear Me, their contribution here is redolent of Uriah Heep.

Medan, North Sumatra, can hardly be seen as a hotbed of rock music, it did, however, spawn at least one successful group, Rhythm Kings, who relocated to Jakarta in 1970 to record their first rock album, from which The Promise is taken, a keyboards-dominated track with quite blistering guitar work. Also providing a somewhat uncharacteristic, for them, sound are Koes Plus, who whilst acknowledged as the kings of pop with a prolific recorded output, displayed a rockier edge with their Hard Beat album series, from where their Mobil Tua track is taken. This is almost certainly thanks to the influence on the three Koes brothers of drummer Murry.

Two tracks on the compilation are provided by AKA, one of Indonesia’s best known hard rock groups. Do What You Like, from the album of the same name, expresses sentiments of hedonism and rebellion, whilst Shake Me is nine minutes of unadulterated funk-rock. Funkiest of all, however, is The Rollies, another group formed in Bandung, here performing Bad News, from their eponymous album, featuring the raucous vocals of Bangun Sugito, (Gito Rollies), and Black Brothers, with Saman Doye, a funk-rock rendition of a traditional Papuan folk song, whilst Superkid’s People is the jewel in the Stevie Wonder Superstition mould.

With lesser-known bands such as The Brims, with their garage-pop rockAnti Gandja, the IVO’s Group, who provided the inspiration for the compilation’s title with their That Shocking Shaking Day, and the obscure Rasela whose Pemain Bola, with its fuzz guitar lead and intertwined bass & drum patterns pays homage to the favourite sport, (the song’s title translates as ‘football player’), a track from perhaps Indonesia’s most accomplished and prolific artist, the late Djauhar Zaharsjah Fachrudin “Harry” Roesli, represented here in The Gang of Harry Roesli, together with the ska-influenced Pantun Lama, from the already-mentioned Murry, all illustrate the depth and range of research that has been undertaken for this release.

It should come as no surprise that examples of work of the previously credited Benny Soebardja also feature on this release. Evil War, a politically charged fuzz rocker, taken from Ghede Chokra’s, Shark Moves’ 1973 album. Formed in 1972, this group heralded him as one of the archipelago’s most progressive rock musicians, although they were never successful as recording artists in their homeland. Following the demise of this band, Benny formed Lizard, from whom the quite splendid Candle Light track is taken, prior to forming the commercially successful Giant Step.

Musically, this is an extraordinarily excellent compilation that succeeds admirably in capturing the essence and magic of the time. With not a duff track to be heard and excellent, comprehensive liner notes from Chadra Drews, it cannot be faulted from a musical perspective. The same plaudits, however, cannot be given to the package overall. By way of explanation, perhaps it would be prudent to explain that this review has been written on a product that I purchased, as opposed to being provided by a PR, record company or artist, therefore is not a case of ‘looking a gift horse in the mouth’ My triple vinyl LP set seemed to be poorly pressed, the lead-ins so short that it was difficult to place the stylus correctly, with uneven edges and small pieces of vinyl ‘burrs’ present. The paper sleeves are poor quality, and whilst the liner notes are indeed wonderfully informative, they do not exactly match the track listing on the vinyl itself and, most disappointingly, are not provided as a physical copy and have to be downloaded with a code, which in my case was corrupt, (although to their credit, Now-Again Records, in the US, did sort this out, via email within two or three days). I believe that the CD version of this release provides a physical copy, which would certainly be preferable to running off some 33 A4 pages, many of which are full-colour band photos and album covers.

Notwithstanding these issues, this is an important historical compilation featuring some wonderful music which compares very favourably with that emanating contemporaneously from the West.


01. Panbers - Haai (1972)
02. The Brims - Anti Gandja (1972)
03. Rollies - Bad News (1972)
04. Super Kids - People (1979)
05. Shark Move - Evil War (1973)
06. Golden Wing - Hear Me (1972)
07. AKA - Do What You Like (1970)
08. Ivo's Group - That Shocking Shaking Day (1974)
09. Ariesta Birawa Group - Didunia Yang Lain (1973)
10. Terenchem - Jeritan Cinta (1971)
11. Benny Soebardja & Lizard - Candle Light (1975)
12. Koes Plus - Mobil Tua (1976)
13. The Gang Of Harry Roesli - Don't Talk About Freedom (1973)
14. Black Brother - Saman Doye (1978)
15. AKA - Shake Me (1975)
16. Rasela - Pamain Bola (1972)
17. Freedom Of Rhapsodia - Freedom (1972)
18. Rhythm Kings - The Promise (1972)
19. Duo Kribo - Uang (1978)
20. Murry - Pantun Lama (1977)

4 comentários:

Anônimo disse...

thanks ever please link

Menegon disse...

The link is in the word: VENENO RARÍSSIMO

Anônimo disse...

Só aqui mesmo para escutar essas coisas ! Obrigado !

Raulzimdimaio@gmail.com disse...

kaçadores paleontólogos de ossobscurissubmundis abaixo do underground, isso é rock no oso do ab do men !!